PietSpeed Logo PietSpeed Logo

GRAND PRIX VAN WOGNUM

27e editie

14 t/m 16 januari 2011

 

 

Naar het verslag van de junioren

Naar het verslag van de AGIO avond

NHD 14 januari 2010 - Autoracebaan alternatief voor Formule 1

'Pietspeedway' snel, sportief en genieten!

Direkt naar de uitslagen

Grand Prix van Wognum: Kers op de taart voor Ramon Baart

Zondag, senioren dag. Moeilijk te accepteren als je pas twaalf bent maar bijna 60 deelnemers willen die confrontatie aan en er melden zich om half elf al hordes bij de deur.
Daarbij ook een radio ploeg van RTV NH, die overigens slechts uit 1 man bestond. Hij hield leuke interviews en gaf de al aanwezige coureurs echt het gevoel dat er hier een heuse Grand Prix verreden ging worden.

En de krant was ook al geweest: een enorme foto gaf er een extra kleur aan maar dat er een archieffoto wordt gebruikt doet ons afvragen of de Organisatie wellicht toch te oud wordt?

Het was het eerste jaar dat er een min of meer "hoofdsponsor " was, dat was Cartal (de vader van Jordy Benard regelt dat prima) die een aantal Dunlop racepetjes (en winterpakketten) uitdeelde. Maar de echte HOOFDSPONSOR was natuurlijk JR Motorsport die geweldige VIP kaarten voor de paasraces op Zandvoort ter beschikking stelde. En zij kunnen daar meteen een traditie van maken want deze sponsoring viel samen een geweldige klasse overwinning in de 24 uurs race van Dubai met een BMW E46 GTR, in de A3T klasse.
Wie goed doet, goed ontmoet gaat dus weer op, leve Joost Ursem.

De zondag, waar de toppers van zaterdag helemaal naar toe leefden. Vandaag zou het ze lukken, die overwinning moest mogelijk zijn. Die grote jongens? Acht, het zou wat. Alleen vreesden velen Terror Jaap, maar die kon toch niet naar de paasraces omdat hij dat weekend naar Frankrijk was. Waarom zou hij dan willen winnen? 

En aldus ging de training van start, en er werden al geweldige tijden neergezet. Door het lekkere weer konden de rijders even lekker buiten luchten en kwamen fris weer binnen voor een volgende poging. Klokslag 1 uur gingen zoals voorspeld de voorrondes van start met een damesrace die helaas onderbroken moest worden door een storing aan de rondeteller: tot onze schaamte bleek het slechts om een losse gloeilamp boven de baan te gaan, zo simpel kan het zijn en Nico wist dit euvel dan ook kundig te verhelpen. Hij draaide het bolletje weer vast.
De damesrace was heel close en het mag niet onvermeld blijven dat Isa Schilder en Marloes Komen ex aequo op de eerste plaats eindigden en Claire Bakker en Manon Snijders gelijk op de derde plaats. Zo spannend was het dus. Claire moest helaas weg maar de overblijvende dames werden direct aangesteld als rondemissen en dat deden zij met verve waarvoor onze hartelijke dank.

Nieuwe rijders bleven zich aanmelden en de auto's gingen maar, van wit naar blaauw, naar rood en groen en daarna begon het weer opnieuw. Telkens 12 minuten om je te bewijzen, onder luide aanmoedigingen van publiek en speakers Maurice en Piet. Ook een vaste gast is Chino Bijman die zich jaarlijks aandoenlijk afvraagt waarom Piet hem toch niet in de finale kan plaatsen, nu is het toch eens zijn beurt?
Er was al vroeg in de kwalificatie een fors aantal rondes neergezet door Ramon Baart, de titelverdediger. Een heuse 84 rondes, en dat aantal bleek onaantastbaar. Ramon moest namelijk ook voetballen bij Spartanen en ook daar bleek hij topscorer met 3 goals. Al weer een teken dat ook een autobaanracer fit moet zijn, gezond van lijf en ledenen. Natuurlijk heeft ie ook de goede mentaliteit, in de finale stond hij er weer.
Leuk was ook de deelname van Bas Dontje, winnaar in 1980 (!) die met zoon Joop een poging deed. Het werd voor hem een 28e plaats in de voorrondes maar had enorm veel plezier. Ook Schumacher moest het afgelopen jaar weer even wennen.
De baan was wat sneller dan zaterdag, een slechte verbinding zorgde voor problemen in baan Wit en dat werd zondag verholpen.
Ook sneller dan vrijdagavond waarop de baan nog ingereden moest worden, en waarna de groene auto van opvallende stickers werd voorzien om ook kleurenblinde rijders tegemoet te komen...

13 rijders in de D en C finale, en twee halve finales. Daarna de Grande Epreuve zoals de fransen dat noemen.
Jaap, die Jaap zat er ook weer bij ondanks minder oefening, hij werd 4e in de voorrondes en daardoor halve finalist. Ook Bas en Jordy, en Tom Seinen. Dat is het leuke van zaterdag en ze zouden allemaal wel de hele week willen racen.

In de D finale vond de eerste slachting plaats, en de slachter was Frank Rood. Die werd zelf weer geslacht door Sjors Komen (had niet gereden op zaterdag, prima prestatie!) en Stijn (kan nog) Harder.
Uit elke halve finale twee promoties naar de hele en ook dit jaar gaf Maurice zijn plek op: maar de rijders hebben hierdoor wel een extra meetpunt.
De finale, dus Ramon, Jaap, Jordy en Bas. Jordy had al twee kaarten, Jaap kan niet met Pasen, Ramon is dan de enige concurrent dacht Bas, maar helaas het werd anders. Spanning bij de rijders, en een uitzinnig publiek van grotendeels ouders. Zij leefden naar dit hoogtepunt toe en lieten dat merken ook. Geweldig publiek.
Al snel bleek dat niemand zich echt los kon rijden maar je ziet wel dat Ramon er een bijzondere stijl op na houdt door zijn regelaar anders, feller met korte stootjes te bewegen. Is dat het geheim? Het bleek uiteindelijk te werken want: hij won. Natuurlijk ook omdat zijn vriendin erbij was, maar hij reed klasse. Maar ook complimenten voor de anderen, waarvan alleen Bas niet in dezelfde ronde eindigde. 1 of 2 uitvliegers bepalen het verschil, ook voor de jonge rijders zullen de vriendinnen zich nu wel snel aandienen, de Pitspoezen.
Bij de prijsuitreiking deden de dames echter hun uiterste best om het zoenen te voorkomen maar de handdrukken waren zeer gemeend. Voor diverse rijders was er naast de bekers ook nog een aardigheidje van de sponsors dus: volgend jaar maar weer?

Sponsors, rijders, publiek heel veel dank voor dit prachtige weekend en tot de volgende keer.

Racing Team Piet Speed

 

Direkt naar de uitslagen van de Junioren

Jordy Benard grijpt zijn kans

Op zaterdag 15 januari 2011 heeft bovengenoemde jongeman geschiedenis geschreven en prijkt de GP der Junioren op zijn CV (is verslag van alles wat je hebt bereikt tot nu toe...)

Wij hebben jongens nog nooit zo blij gezien met de overgang naar het middelbaar onderwijs van iemand anders: toen bleek dat Jaap Overboom de basisschool echt ging verlaten ging gejuich op want nu hadden zij op de zaterdag geen last meer van Terror Jaap. Hij was in 2010 zeer sterk en titelverdediger Bas van Diepen delfde toen het onderspit.
2011, nieuw jaar, nieuwe kansen en met een echte hoofdprijs in het verschiet. Twee VIP kaarten voor de autoraces op Zandvoort, die hoofdsponsor JR Motorsport aanbood, maken het winnen extra aantrekkelijk.

Maar blijkbaar werd de GP van Wognum voor autoracebanen verward met verkiezingen want de opkomst was laag. Het weer was niet geweldig, voetbal ging soms wel en soms niet door maar sneeuwpret was er niet. Er bleken heel veel potentiele racers andere verplichtingen te hebben zoals verjaarspartijtjes enz. Maar, er was toch nog een leuke groep rijders aanwezig en die konden lekker veel rijden en trainen; dat belooft in ieder geval voor zondag veel spektakel, zij kunnen de ouderen dan voldoende tegenstand bieden.

De Baan der Banen lager er weer keurig bij en de auto's reden soepel als altijd driftend door de bochten.
Zoals gewoonlijk werden de voorrondes vanaf ongeveer 1 uur 's middags verreden nadat er al enkele (voor) rondes Ranja waren weggeschonken door de organisatie, ditmaal ter beschikking gesteld door Bleeker Bouw uit Wognum. Wat Red Bull is voor de formule 1 is Ranja voor de miniatuur racers!
Doordat het niet al te druk was konden we races houden van 4 maal 3 minuten waardoor iedereen prima tot zijn recht kwam. Ja, tot zijn want dames namen dit jaar niet deel aan de voorrondes. Rob Roozendaal was hofleverancier met 3 zoons waarvan Gijs, in zijn laatste jaar junior, het verste kwam.
Heel veel oefening baarde heel veel kunst en de auto's werden tot grote snelheden opgezweept waarbij de talenten volledig tot hun recht kwamen.
Het was geen verrassing dat bekende namen nu ook weer bij de top hoorden maar heel verrassend kwam er nog een groepje uit Hoogkarspel waarvan Oscar het, zonder training tot de D-Finale schopte. Je zag de Wognummers denken: nee hè, net nu er juist zoiets leuks te winnen valt komt Oscar. En iedereen denkt bij Oscars natuurlijk aan winnen, want dat roepen ze ook altijd in Hollywood! Maar nee, Oscar werd onschadelijk gemaakt voordat hij echte schade kon aanrichten maar talent heeft hij zeker. Misschien volgend jaar?

Maar dit jaar, we hadden de finales ingedeeld t/m de C finale en de rijders konden elkaar daarna in twee halve en één hele finale bestrijden.
En dat deden ze (zie uitslag) : in de 2e halve bijvoorbeeld was Nick Bleeker (vorig jaar 5e) al 6 minuten op jacht naar Tom Seinen. De rode auto van Nick in de laatste heat was sneller en hij overtrof zichzelf met een laatste super ronde: op het laatste rechte stuk voor de finish haalde Nick in maar vergaloppeerde zich toen in de laatste bocht: weg was de zege, het scheelde nog 3 cm.
Nu werd Nick gedeeld 5e, wederom. Zijn tijd komt nog.
Dat beloofde voor de finale nog meer spektakel en uiteindelijk streden onze oude bekenden Bas en Jordy tegen de Tom-Tom (Seinen, vorig jaar 3e en Schneiders, 6e in 2010). Echte talenten dus en er werd heel constant met weinig uitvliegers gereden. Baan wit was langzamer dan de andere banen en het was de kunst om daarop behoudend te rijden. Jordy mikte het zo uit dat hij 2,5 ronde kon verliezen, hij had immers de witte auto in de laatste heat, maar rekende daarmee lange tijd niet op de felle tegenstand van Bas, die kwam wel heel dicht bij en beiden hadden geen tot heel weinig uitvliegers maar ook hier werd die laatste ronde nog heel spannend. Bas zette de druk er vol op en Jordy reed op zijn tandvlees, maar de voorsprong volstond en met één meter ruimte gaat hij naar de Paasraces in Zandvoort.

In ieder geval verwachten wij morgen een minstens zo felle strijd tussen deze mannetjes en de grote heren die zich al Senior mogen noemen.

 

Direkt naar de uitslagen van de AGIO avond

AGIO avond

De AGIO avond op vrijdag dreigt dus echt een traditie te worden en we zien daarom bekende gezichten op en langs de baan. En uit de baan, dat gebeurt ook de oudjes. Zo rond 8 uur werd het echt een gemoedelijke avond en naast de bekenden was er ook één grote onbekende: een mysterie guest, een test rijder? We wisten het niet, maar hij was heel sympathiek en gek van autosport. Hij hield vooral ook van de goede, oude tijden en kreeg de kriebels toen we de Grand Prix van Duitsland uit 1967 vertoonden: in die tijd ging hij daar heen, een uitstekend voorbeeld van een AGIO bezoeker maar de andere rijders begonnen zich zorgen te maken: kunnen we hem verslaan?

Dat is het leuke van zo'n avond en langzamerhand kwam iedereen op stoom en als vanouds werd er geknokt op de baan, als jonge honden.

We startten ook hier met de befaamde letter finales, en in de C hadden we 4 rijders waarvan 2 rijders sowieso niet verder konden omdat ze vroeg weg moesten, en vroeg is hier half twaalf.

Uiteindelijk kwamen er in de A finale 4 rijders terecht en ja: daarin ook onze mysterie guest die Maarten bleek te heten En de zorgen van de andere rijders waren terecht, hij kon echt goed rijden. Maar "Wognum" kan dat ook!

Er was een heftige strijd: Maarten, Donald, Ed en Peter lagen werkelijk na 9 minuten rijden binnen 4 meter van elkaar, het was erg spannend maar zoals altijd zat het venijn in de staart. Kort na de start van de laatste heat van 3 minuten was er tumult op de baan, massa crashes en storingen aan auto's... Het leek een thriller en rijders raakten confuus, en dan is 3 minuten snel om, veel sneller dan sommigen lief was.

Ed had de pé in want zijn auto had een onverklaarbare storing en Peter verging het al niet veel beter. Donald reed degelijk maar het was de dag van Maarten Bakker die zijn mooiste avond van dit jaar beleefde (het jaar is nog maar kort) en voor een fanatiek publiek de wedstrijd won.

Dat fanatieke publiek was heel sportief, geen rellen en namens Bleeker Bouw stelde Gerard Bleeker een cheque ter beschikking waarvan op zaterdag de ranja voor alle kinderen werd betaald. Dank je wel. Gerard zelf hield het op de AGIO avond bij de "grenadine", geel met witte kraag... voor de grote kinderen.

De meesten van hen zagen we dit weekend weer een keer terug om hun kinderen aan te moedigen en zo werd het een prachtig weekend.

Naar verslag Junioren

Uitslagen Junioren

A-Finale

1 Jordy Benard
2 Bas van Diepen
3 Tom Schneiders
4 Tom Seinen

 

1e Halve Finale

1 Jordy Benard
2 Tom Seinen
3 Maikel Witlox
4 Joost Snijders

 

2e Halve Finale

1 Bas van Diepen
2 Tom Schneiders
3 Nick Bleeker
4 Stijn Harder

 

C-Finale

1 Maikel Witlox
2 Wouter van Diepen
3 Dave Romein
4 Gijs Roozendaal

 

D-Finale

1 Maikel Witlox
2 Dave Romein
3 Sem Roozendaal
4 Oscar Stap

 

E-Finale

1 Oscar Stap
2 Niels Dekker
3 Mike Schilder
4 Wout Roozendaal

 

F-Finale

1 Oscar Stap
2 Chino Bijman
3 Nick Beerepoot
4 Joris Smit

 

G-Finale

1 Oscar Stap
2 Jelle Stam
3 Jonas Smit
4 Stef Beerepoot

 

H-Finale

1 Oscar Stap
2 Julian vd Oudenalder
3 Bart Stap
4 Nick Dolstra

Naar verslag Senioren

Uitslagen Senioren

A-Finale

1 Ramon Baart
2 Jaap Overboom
3 Jordy Benard
4 Bas van Diepen

 

1e Halve Finale

1 Ramon Baart
2 Maurice Blaauw
3 Bas van Diepen
4 Stijn Harder

 

2e Halve Finale

1 Jaap Overboom
2 Jordy Benard
3 Tom Seinen
4 Sjors Komen

 

C-Finale

1 Stijn Harder
2 Sjors Komen
3 Frank Rood
4 Dave Romein

 

D-Finale

1 Frank Rood
2 Andres Roos
3 Remco Komen
4 Rick van Stralen

 

Naar het verlag van de AGIO avond

Uitslagen AGIO avond

A-Finale

1 Maarten Bakker
2 Donald Snijders
3 Ed van Diepen
4 Peter Romein

 

B-Finale

1 Donald Snijders
2 Cor Komen
3 Hans van der Gulik
4 Rob Roozendaal

 

C-Finale

1 Pé Hoogland
2 Koos Hoogland
3 Cor Komen
4 Gerrit Rohof

 


 

Jongerenvereniging Everland bevindt zich op de (auto)Sportlaan 13 in Wognum, naast Voetbal Vereniging Spartanen en Cultureel Centrum het Trefpunt.

De nieuwe Hoofdsponsor van De Grandprix van Wognum 2011 is JR Motorsport.

De technische specialiteit van JR Motorsport wordt in de praktijk gekenmerkt door betrouwbaar en duurzame techniek binnen de autosport. Dit wordt bevestigd door talrijke overwinningen tijdens endurance races, zoals de eerste plaats in de 24 uur van Dubai (in de klasse A3T - Petrol turbo cars up to 2500 cc) in het zelfde weekend als  de Grote Prijs van Wognum. 

Dit jaar staan ze oa op het circuit van Zandvoort (Paasraces), Assen en Zolder ( Superleague Formula) en Donington (Britcar festival). De slijtagesiag van het racen wordt opgevangen door innovatieve technieken, de juiste ingrepen en een slimme tactiek. De vergaarde kennis wordt weer teruggevoerd naar de volgende services:

JR Motorsport Racing & Engineering heeft een goede naam opgebouwd. Aangezien het bedrijf zich direct profileert binnen de Nederlandse autosport, moet zij haar naam hoog houden. Meer info op www.jr-motorsport.nl